Fakturafrågor
Är du villakund får du din faktura för nätavgiften kvartalsvis. Så här är kvartalen uppdelade:
Marsfakturan – gäller för period januari till mars
Junifakturan – gäller för perioden april till juni
Septemberfakturan – gäller för perioden juli till september
Decemberfakturan – gäller för perioden oktober till december
Tänk på att fakturorna gäller den nätavgift du betalar till oss på Halmstads stadsnät. Fakturor som gäller dina tjänster så som TV, telefoni och internet – får du från den tjänsteleverantör du har valt.
Du kan få dina fakturor via den digitala brevlådan Kivra – i alla fall om du har ett konto där. Det här gäller inte bara våra kunder , även förvaltningar och bolag i Halmstads kommun erbjuder den här tjänsten..
Har du inget Kivrakonto men vill ha ett, gör du det på Kivra. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du betalar våra fakturor via autogiro eller e-faktura, påverkas du inte av förändringen. Har du ett Kivrakonto kommer du däremot få specifikationen skickad dit. Om du föredrar att få hem dina fakturor och specifikationer i brevlådan även i fortsättningen, struntar du helt enkelt i att starta ett konto på Kivra. För oss är det viktigt att du kan välja det som passar dig bäst.
Tänk på att Kivrafakturan från oss endast gäller avgiften för nätuppkopplingen. Hur din tjänsteleverantör fakturerar dig kan vi på Halmstads stadsnät inte påverka.
Du kan läsa mer på sidan Faktura från Halmstads kommun. Länk till annan webbplats.
Nej, inte om du säger upp fiberavtalet med Halmstads stadsnät. Du har tre månaders uppsägning innan vi stänger ner fiberporten och när porten väl är stängd behöver du inte betala något.
Om du vill aktivera fiberporten igen behöver du betala en aktiveringsavgift på 1 295 kronor. Om du köper en fastighet där fiberporten är stängd kostar aktiveringsavgiften 495 kronor.
Fakturan på anslutningen skickas till dig först när fiberinstallationen är klar och anslutningen kan användas.
Ja, det går alldeles utmärkt. Både autogiro och e-faktura ordnar du genom din internetbank.
E-faktura: Gå in på din internetbank och teckna e-faktura på Halmstads kommun. I deras blankett klickar du i nätavgiften för Halmstads stadsnät.
Autogiro: Gå in på din internetbank och leta efter Halmstads stadsnät.
Kom ihåg att du måste få första fakturan från oss innan du kan ändra till autogiro eller e-faktura.
Har du ingen internetbank börjar du med att kontakta din bank för hjälp.
Alla som betalar en faktura till Halmstads kommun eller de kommunala bolagen, får ett skriftligt meddelande i brevlådan om vilket belopp som kommer att dras digitalt. Pappersavin är därför ingen faktura som du ska betala.
Du kan betala till kontonummer:
Plusgiro: 418 86 00-3
Bankgiro: 5029-8447
Betalar du från utlandet gäller:
SWIFT/BIC: NDEASESS
IBAN: SE5995000099602641886003
Alla företag och organisationer som är anslutna till Peppolnätverket kan teckna e-fakturor.
Vad är Peppol?
Peppol är ett nätverk där företag och offentliga verksamheter kan utbyta affärsdokument tryggt och säkert. Peppol följer europeisk e-fakturastandard och rekommenderas därför av Myndigheten för digital förvaltning - DIGG och standardiseringsorganet SFTI.
Svefaktura – det tidigare nationella formatet, är inte längre en rekommenderad standard och kommer heller inte att vidareutvecklas. Därför erbjuds numera endast formatet Peppol.
Hur fungerar det?
De organisationer och företag som har organisationsnumret och Peppol-id registrerade i Peppols nätverk får i första hand e-fakturor automatiskt.
Vi har fått pappersfaktura men vill ha e-faktura
Börja med att se efter att ni är anslutna till Peppolnätverket. På Myndigheten för digital förvaltnings hemsida DIGG.se Länk till annan webbplats. kan du få hjälp med frågor om er anslutning.
Om ni inte har något organisationsnummer i Peppolnätverket skickas istället en pappersfaktura med posten.
För att ändra till e-faktura kan ni som kund registrera era uppgifter i Halmstads kommuns kundportal. (se länken lite längre ner) Det kan vara nödvändigt om ni har flera Peppol-id:n, är registrerade med GLN (Global Location Number) eller om vi, av någon anledning, har fel Peppol-id. För att registrera e-faktura behöver ni känna till vem som är fakturautställare, ert organisationsnummer, ert kundnummer och ert peppol-id. På er pappersfaktura hittar ni fakturautställare (förvaltning/bolag) och kundnummer.
Gå därefter till kundportalen på Halmstad.se och logga in med bankid.
Faktura- registrera företag för e-faktura Länk till annan webbplats.
Är jag uppkopplad?
Halmstads stadsnät fiberansluter fastigheter inom Halmstads kommun. Vi ser också till att tjänsteleverantörer kan leverera sina tjänster över vårt fibernät. Exakt hur anslutningen går till varierar lite mellan olika typer av fastighetsägare.