Enklare felsökning


Kontroll av lamporna:

  • Power lyser grönt när tjänstefördelaren är strömsatt.
  • Status: Lyser grönt när tjänstefördelaren är klar att använda.
  • Kontrollera att wan-lampan lyser. Wan-lampan lyser grönt för kapaciteten 100 Mbit/s och orange för 1000 Mbit/s, 1 Gig/s.
  • Det lyser vid Lan-lamporna om någon enhet är ansluten till respektive port.
  • Lyser eller blinkar wan-lampan? Lampan blinkar när det går trafik, lyser med fast sken när det inte är trafik. Om lampan inte lyser alls – då finns ingen kontakt till stadsnätet. Felanmäl till Halmstads stadsnäts kundtjänst 035-19 29 80.
  • Om inga lampor lyser förutom Power kan det vara så att man kommit åt led-knappen. Tryck på den vita knappen vid portarna för att tända dem igen.
Kundens åtgärder:
  • Starta om all utrustning.
  • Om Internet inte fungerar - Prova att koppla datorn direkt till port 1 på tjänstefördelaren, det är internetporten.
  • Prova att byta kablar. Vi rekommenderar Cat 6.
  • Testa gärna med annan dator.
Övrigt:
  • Om man är nyinflyttad och saknar strömadapter till tjänstefördelaren – kom till Halmstads stadsnäts kontor på Pilefeltsgatan 73 så hjälper vi dig. Öppet vardagar kl. 8 -17.
  • Om man startar om tjänstefördelaren, drar ut sladden och sätter i igen, tar återstarten en stund. Vänta ca 10 minuter innan du kontrollerar lamporna. Då ska Wan-lampan blinka eller lysa. Status eller i ska lysa grönt, Power ska också lysa grönt. Portlamporna lyser beroende på om du har något inkopplat i porten eller ej.
  • 5-portars tjänstefördelare har port 1 och 4 som internetport, även om annat anges i manualen, då en uppdatering skett.
  • Wan kan heta 9 på vissa tjänstefördelare.
  • Status är på vissa tjänstefördelare istället benämnd med ett i.
  • Felanmälan görs i första hand till tjänsteleverantören om inte ovanstående åtgärder lyckats.
  • Om du beställt IP-TV och det inte fungerar – saknar du tjänstefördelare? Är kablarna i bra skick?
#inlineditbutton